Sun Valley - Reisverslag uit Scottsdale, Verenigde Staten van Harry Kok - WaarBenJij.nu Sun Valley - Reisverslag uit Scottsdale, Verenigde Staten van Harry Kok - WaarBenJij.nu

Sun Valley

Blijf op de hoogte en volg Harry

28 Juli 2012 | Verenigde Staten, Scottsdale

Vrijdag, 27 juli 2012

Vandaag verruilen we de staat California voor Arizona. Ook nu vertrekken we aan het einde van de morgen. Maar goed, Didien en Maarten hebben na het ontbijt nog lekker gezwommen in het zwembad. En dat is ook wat waard. Voor Didien is dit een echte vakantiedag: even uit de stad, niets doen en lekker luieren aan het zwembad. Het echte vakantiegevoel dus. En dan is het bijna lunchtijd. We doen inkopen bij een sjieke supermarkt Ralph's; vers fruit, verse salades en weer eens een stokbrood en Brie. Onderweg door de woestijn lunchen we in de auto. Buiten is het zinderend heet, zo heet hebben we het nog nooit meegemaakt. Het is onmenselijjk om buiten te zijn, als je je auto even verlaat, wil je weer snel terug, de arico in. Verbazingwekkend, dat er mensen in deze hitte kunnen en willen wonen. De rit naar Scottsdale duurt ongeveer vijf uur en we rijden al die tijd door de gortdroge en vrijwel kale woestijn. Soms hebben de bergen een rozerode gloed vanwege het gesteente, soms zien we ook stofwolken rondrazen in de woestijn. De rit is landschappelijk aardig, maar niet overweldigend. Dat hopen we morgen en overmorgen mee te maken als we richting de Grand Canyon gaan. Onderweg is de hoogst aangegeven temperatuur 115 graden Fahrenheit. Van Scottsdale zien we niet veel. We spelen een spelletje kaart en daarna duiken we het zwembad in. Als je het zwembad uitkomt, is het enkele minuten lekker fris, maar dan overheerst de hitte. Scottsdale is een zusterstad van Phoenix, een geweldig grote stad. De inwoners van deze stad oefenen een enorme druk uit op de energievoorziening (iedereen gebruikt bijvoorbeeld een airco) en op de watervoorziening. De Colorado rivier levert het water, anders zou deze stad vervallen tot een woestenij. En dat geldt niet alleen voor deze stad. Na het zwemmen nog even snel iets gegeten in het enorme winkelcomplex dat op enkele minuten wandelen van ons hotel ligt. Het is nu 22.30 uur. Tijd om te slapen. Morgen rijden we naar Flagstaff met een tussenstop in Sedona, de weg naar Sedona schijnt van een buitenaardse schoonheid te zijn. We zijn benieuwd. De eerste uitdaging morgen is: op tijd vertrekken.

• 28 Juli 2012 - 09:29

Piet En Joke:

Gezellig hoor, het eerste wat we 's morgens doen, even jullie nieuwe belevenissen bekijken. Jullie zullen een hoop WOW!-momenten hebben met de rit door Sedona, echt prachtig. Na al de steden zal de natuur een welkome afwisseling zijn. Geniet ervan.

Groetjes Piet en Joke

• 28 Juli 2012 - 12:32

Theodora:

Over de hitte in Amerika hoor je hier bij het nieuws dat dit veroorzaakt wordt door een uitzonderlijke hittegolf en...zo wordt erbij gezegd dat wij hier in Europa en over de hele wereld dat zullen gaan merken in onze portemonnaie!
    de gevolgen van die hittegolf: mislukte graanoogsten,sterfte van vee en andere nare voorspellingen over gebrek aan voedingsmiddelen.Amerika is de grootste uitvoerder van voedsel.

en nu op naar de Coloradoriver: wij vonden het tochtje per hefschroefvliegtuig over de rivier fantastisch!
    Pleizier ermee! liefs, Theodora.

• 28 Juli 2012 - 12:43

Ton:

Dag allevier,

Morgen dus vliegen boven de Grand Canyon.
    Vroeger mocht je met de heli IN de GC, maar dat is nu om veiligheidsredenen verboden.
    Neemt niet weg dat het een bijzondere ervaring is.
    Als ik mij goed herinner heeft Phoenix 54 golfbanen, allemaal gelegen in de nog steeds
    uitdijende stad. Wat let jullie dus om als je in de buurt komt een balletje te gaan slaan
    op Amerikaanse bodem. Nu in Flagstaff, morgen naar de GC, en overmorgen naar Las
    Vegas? Grote pret daar!
    Geniet maar zoveel mogelijk.

Ton