Universal Studio's - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Harry Kok - WaarBenJij.nu Universal Studio's - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Harry Kok - WaarBenJij.nu

Universal Studio's

Blijf op de hoogte en volg Harry

24 Juli 2012 | Verenigde Staten, Los Angeles

Vanmorgen een vroegertje; op het programma staat een bezoek aan Universal Studio's. Op deze plek werden in het begin van de vorige eeuw studio's en buitendecors gebouwd voor het maken van een film. We rijden in een treintje langs de decors van verschillende tv-series en films. Deze decors worden nog steeds intensief gebruikt. We zien de huizen van Desperate Housewives en andere decors uit beroemde films. Steven Spielberg heeft zelfs een vliegtuig laten overbrengen en die geheel en al laten beschadigen alsof het zojuist gecrasht is. Het decor is gebruikt voor zijn film War of The Worlds. We herkennen het stadhuis uit Back to the future, we zien de auto waarin de hoofdpersonen uit die film rondrijden, de rode auto waarin Magnum, private investigator, rondreed in een tv-serie uit de jaren tachtig, een motor uit Glorious basterds, er worden scenes uit King Kong driedimensionaal weergegeven, zodat het lijkt alsof hij onze trein aanvalt. Dino's vormen een bedreiging en het slijm uit hun woedende bekken vliegt ons in het gezicht. We passeren het motel waar Norman Bates juist op het moment dat wij passeren het lijk in de achterbak van zijn auto probeert te laten verdwijnen. Als hij zich betrapt voelt, komt hij dreigend met een mes ons achterna gerend. We passeren de set van Jaws en het is onvermijdelijk dat de haai ook ons aanvalt. De haai is zo overduidelijk nep dat het verbazingwekkend is dat de film zo'n kassucces is geworden. We zien de meest spectatuculaire special effects. Acteurs acteren op een klein grasveldje op het terrein, waarna bijvoorbeeld Central Park erachter geprojecteerd wordt. Alles wat we in de fim zien, is het resultaat van special effects; de films worden voor een groot deel in de studio's gemaakt. We krijgen verschillende fragmenten uit films te zien, terwijl we langs de in de film voorkomende decors
rijden. Hele straten, soms niet meer dan een beschilderde houten wand, zijn nagebouwd. we zien acteurs uit een deur komen,
tterwijl er zich helemaal niets achter die deur bevindt. Het is fascinerend te zien hoe films eigenlijk gemaakt worden, niets is wat het lijkt. De rest van het park is eigenlijk een pretpark dat in het teken staat van de film. Voor de tour langs de studio's staan we een uur in de brandende zon, zo nu en dan worden we een beetje besproeid met water ter verkoeling. Veel uurtjes in de rij en verder heel veel mensen. Verrassend is de attractie van The Simpsons. Gezeten in een karretje dat eigenlijk niet van zijn plaats komt, krijgen we de illusie dat we in een soort rollercoaster zitten die door het universum van The Simpsons raast. Als we in de rij staan voor een attractie lopen we Blom en Jeanette tegen het lijf, voor de tweede keer in enkele dagen. Bizar. Odile haat pretparken, maar ze heeft zich er manmoedig door heen geslagen en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ze er ook plezier aanbeleefd heeft. Terug in het hotel besluiten we naar Venice Beach te rijden om te eten en over de Oceaan Walk te flaneren. Alle winkeltjes zijn dicht en Venice Beach maakt een totaal andere indruk dan afgelopen zondag. We eten in Larry's, een hippe tent in Venice. Terug in het hotel duiken we snel de koffer in, we zijn allemaal ontzettend moe. Morgen reizen we langs de kust naar het tweehonderd kilometer zuidelijker gelegen San Diego. Devstranden schijnen prachtig te zijn.

• 24 Juli 2012 - 15:31

Theodora:

Dank weer voor dit verslag!
    de tour in dat treintje herinner ik me. we reden daarbij ook door een soort stromend riviertje of zoiets: je werd in elk geval z...nat!
    ben toch wel benieuwd naar jullie verdere belevenissen en...wellicht wil Didien of Maarten ook wel eens wat opschrijven? (geen zin? geeft niet hoor, het is ten slotte vakantie!) en hier: een kus voor jullie!

Maar Harry moet ik prijzen: ik vind zijn verslagen mooi en duidelijk! Ga zo door!Ik ben weer benieuwd naar het volgende verslag.

Hier is het zomerweer dan eindelijk toch aangebroken: zon, en warmte, heerlijk!Afgelopen week-end langs de Waal en de Linge gefietst in de Betuwe.Met ons vrij reizenkaartje van de NS en onze fietsjes er naartoe!

En Odile? Ik lees dat ze veel slaapt? Kan me dat wel voorstellen,ook daarvoor is het vakantie! Veel liefs ook voor haar van haar moeder!